Trylogia Gdańska – Władysław Szarski
Królowie Polski walczą o Danzig (cz. I 970-1815) – 100 str. 2017 rok. (zeszyt 22)
Prusacy panują w Danzig (cz.II, 1815-1939) – 112 str, 2019 r. (zeszyt 26)
III Rzesza okupuje Danzig (cz.III 1939-1945) – 100 stron, 2020 r. (zeszyt 28)
Historia GDAŃSKA – od jego powstania, aż do czasów współczesnych, opisana w wartkiej i anegdotycznej formie – może być ciekawą lekturą dla każdego.
Cyrkiel zakreśla koło,
Kołem HISTORIA się toczy,
Lecz koło to miażdży ludzi.
Historia ciągle krwią broczy.
Trylogia Gdańska jest krwawa,
Lecz taka na prawdę była.
Nie będę jej cukrował.
Oby się znów nie zdarzyła…
Rejon Umocniony Hel oczami cywilów – Marek Prabucki, 88 stron, 2021 r.
Wspomnienia dowódcy żandarmerii w Helu 1939 – Bolesław Żarczyński, 104 stron, 2020 r.
Helska Kolonia Karna na przełomie XIX i XX wieku – Marek Prabucki, 56 stron, 2020 r.
III Rzesza okupuje Danzig (cz.III 1939-1945) – Władysław Szarski, 100 stron, 2020 r.
(trzecia i ostatnia część Trylogii Gdańskiej)
Kościół i parafia Bożego Ciała w Helu – Barbara Pieszak, 88 str. 2019 r.
Prusacy panują w Danzig (cz.II, 1815-1939) – Władysław Szarski, 112 str, 2019 r.
(II część Trylogii Gdańskiej)
Latarnie morskie Półwyspu Helskiego – Marcin Wawrzynkowski, 111 str, 2019 r.
Z dziejów parafii ewangelickiej w Helu – Mirosław Kuklik, 44 str. 2019 r.
KANONIERKI OORP Komendant Piłsudski i Generał Haller – Marcin Wawrzynkowski
76 str. 2017 rok.
Kanonierki zbudowano w Finlandii na zamówienie carskiej Rosji. Po rewolucyjnych zawirowaniach nie zostały odebrane i ostatecznie zasiliły młodą flotę odbudowanej Rzeczypospolitej. Stały się pierwszymi polskimi okrętami wojennymi z prawdziwego zdarzenia i morską szkołą dla wielu przyszłych oficerów. Na opisywanych kanonierkach służył m.in. Eugeniusz Pławski, Tadeusz Podjazd-Morgenstern, Stanisław Mieszkowski, Włodzimierz Steyer czy Heliodor Laskowski – to postacie wybitnie zapisane w polskiej historii. Niewielkie okręty pełniły też funkcje reprezentacyjne, w 1926 roku w roli eskorty uczestniczyły w sprowadzeniu prochów Juliusza Słowackiego do Polski. Z racji niewielkiej prędkości nie odegrały większej roli w obronie Wybrzeża. Zniszczony przez Luftwaffe „Generał Haller” został zezłomowany, natomiast „Komendant Józef Piłsudski” jako „Heisternest” i potem „M 3109” do 1943 roku służył jako jednostka pomocnicza niemieckiej Kriegsmarine.
Królowie Polski walczą o Danzig (cz. I 970-1815) – Władysław Szarski
100 str. 2017 rok.
(I część Trylogii Gdańskiej)
Helska Kolonia Rybacka – Mirosław Kuklik
(Helska Kolonia Rybacka) 48 str. 2015 rok.
Kmdr por Zbigniew Przybyszewski – Krzysztof Zajączkowski
(Kmdr por Zbigniew Przybyszewski) 80 str. 2014 rok.
IV Batalion Korpusu Ochrony Pogranicza „HEL” – Władysław Szarski
(IV Batalion KOP „Hel”) 80 str. 2014 rok.
ORP WICHER i jego dowódca – kmdr Stefan de Walden, Krystyna de Walden-Gałuszko, Władysław Szarski
(ORP WICHER i jego dowódca) 78 str. 2013 rok.
Dzieje kontrtorpedowca ORP „WICHER”, który jako pierwszy nowoczesny niszczyciel był przez wiele lat dumą polskiej floty. Pozostawiony do obrony wybrzeża ORP „WICHER” w trzecim dniu wojny stoczył zaciekły pojedynek z niemieckimi niszczycielami, lecz kilka godzin później został zatopiony przez nieprzyjacielskie bombowce. Opracowanie uzupełniają wspomnienia dowódcy okrętu kmdr Stefana de Waldena
Helski początek polskich badań morza – Mirosław Kuklik
(Helskie początki polskich badań morza) 67 str. 2013 rok
Zapomniana tragedia Oksywia – Władysław Szarski
(Zapomniana tragedia Oksywia) 64 str. 2013 rok.
Minowce wz.1933 typ Jaskółka – Marcin Wawrzynkowski
(Minowce wz.1933) 68 str. 2012 rok.
Polski dywizjon minowców bardzo dobrze sprawdził się podczas wrześniowej obrony Wybrzeża. Minowce, nazywane popularnie „ptaszkami”, powstały w polskich stoczniach: Stoczni Rzecznej w Modlinie, Warsztatach Portowych Marynarki Wojennej w Gdyni oraz w Stoczni Gdyńskiej. Jednostki okazały się być bardzo udane, o sporej dzielności morskiej i uniwersalności bojowego wykorzystania. W trakcie obrony Wybrzeża „ptaszki” brały udział w działaniach przeciwlotniczych, stawianiu niewielkich zapór minowych oraz artyleryjskim wsparciu obrony Oksywia.
Ku wolności – ucieczki z wybrzeża 1939 r. – Robert Niczko
(Wielkie ucieczki) 32 str. 2012 rok
Gdy zakończyła się obrona polskiego wybrzeża w 1939 roku, wielu obrońców podjęło ryzykowne próby ucieczek przed niemiecką niewolą przez Bałtyk. Najbardziej znany jest udany rejs ORP BATORY – ale takich ucieczek udanych i nieudanych było o wiele więcej.
Helski Dom Rybacki – Mirosław Kuklik
(Helski Dom Rybacki) 28 str. 2011 rok.
Helskie Wraki – Karol Wójcik
(Helskie Wraki) 60 str. 2011 rok.
Morski Dywizjon Lotniczy w Pucku – Marcin Wawrzynkowski
(MDLot w Pucku) 60 str. 2010 rok.
Dzieje powstania i działaności Morskiego Dywizjonu Lotniczego, który był zalążkiem polskiego lotnictwa morskiego. Niestey, sprzęt lotniczy dywizjonu był przestarzały, a ofiarność i niezwykłe improwizacje personelu na niewiele się zdały wobec chronicznego braku funduszy, zużycia sprzętu i niezrozumienia wśród dowódczych elit II Rzeczypospolitej.
Hel 1939-1945 Baza jednostek szkolnych i eksperymentalnych U-bootwaffe – Robert Pasecki
(Hel 1939-1945) 64 str. 2010 rok
Helski port wojenny wraz zapleczem, a także przylegający akwen Zatoki Gdańskiej stały się w okresie wojny wielkim poligonem treningowo doświadczalnym dla niemieckiej floty podwodnej. Większość niemieckich marynarzy U-bootów właśnie tutaj szkoliło się do walki. Także tutaj testowano nowe typy napędów i uzbrojenia okrętów podwodnych.
Ciekawostki najcięższej artylerii – Władysław Szarski
(CIEKAWOSTKI NAJCIĘŻSZEJ ARTYLERII) 56 str. o największych armatach świata, 2009 rok
Przez setki lat artyleria była nazywana „królową wojny”. Jest tu szczegółowo opisana historia największych, najpotężniejszych – a czasami najbardziej oryginalnych, dział świata z różnych epok.
Morskie tragedie ewakuacji Zatoki Gdańskiej 1945 – trzy grobowce – Władysław Szarski
(MORSKIE TRAGEDIE), 44 str.
Zimą i wiosną 1945 roku Niemcy prowadzili kolosalną akcję ewakuacyjną morzem – na Zachód. W tym czasie na Bałtyku niepodzielnie panowali Rosjanie – zatapiając wiele z tych jednostek. Wtedy właśnie wydarzyły się największe tragedie morskie świata – przeładowane uciekinierami MS „WILHELM GUSTLOFF” i MS „STEUBEN”, oraz MS „GOYA” zostały zatopione torpedami z radzieckiego okrętu podwodnego. Na każdej z tych jednostek straciło życie wielu żołnierzy – ale także wiele tysięcy cywilnych uciekinierów.
Kalendarium obrony wybrzeża 1939 r. – Władysław Szarski
(KALENDARIUM OBRONY WYBRZEŻA) – wydanie trzecie, 2012 r. (poprawione), 63 str.
Kalendarium opisuje zarówno przygotowania Polski do obrony wybrzeża jak i ukazywane dzień po dniu wydarzenia obrony wybrzeża – zarówno w części lądowej wybrzeża jak i na Półwyspie Helskim.
Bateria Cyplowa im. Heliodora Laskowskiego –
Waldemar Nadolny (BATERIA im.HELIODORA
LASKOWSKIEGO) – wydanie drugie, 2005, 28 st
Największa polska bateria artyleryjska odegrała niezwykle istotną rolę podczas wrześniowej obrony Wybrzeża.
Starania kmdr. Heliodora Laskowskiego o należyte uzbrojenie artyleryjskie Rejonu Umocnionego Hel uwieńczył zakup czterech nowoczesnych szwedzkich armat BOFORS kalibru 152,4 mm. Doskonale dowodzone przez kpt. mar. Zbigniewa Przybyszewskiego spełniły znakomicie swoją rolę w czasie obrony Helu, trzymając na dystans cała potężną flotę niemiecką. Po wojnie kontakty z firmą BOFORS uniemożliwiono ze względów politycznych, a na przedwojennych stanowiskach zainstalowano armaty B-13 kalibru 130 mm, produkcji ZSRR. Jedna z nich stoi do dziś na swoim stanowisku.
Baterie Grecka i Duńska – Waldemar Nadolny
(BATERIE DUŃSKA I GRECKA), 35 str.
wydanie zmienione i rozszerzone 2019 r
Na Helu od strony morza wiosną 1932 r. zbudowano dwie baterie artyleryjskie francuskich dział, przeznaczone do obrony przeciw-desantowej Półwyspu.
Ulokowano tam działa na podstawach kołowych, zakupione wcześniej w firmie Schneider do testów przydatności. Ponieważ sprowadzono dwa różne warianty tych dział – jedne przeznaczone dla Grecji a drugie dla Danii – powstałe na Helu baterie otrzymały zwyczajowe nazwy „grecka” i „duńska”.
Helskie stanowiska baterii przeciwlotniczych 1939
– Roman Bąkowski, Waldemar Nadolny, 2007
(BATERIE ARTYLERII PRZECIWLOTNICZEJ), 20 str.
W okresie międzywojennym, dla obrony przeciwlotniczej Rejonu Umocnionego Hel zbudowano trzy stałe baterie armat 75 mm oraz baterię półstałą armat 40 mm. Baterie te już od marca 1939 roku ostrzeliwały samoloty niemieckie naruszające przestrzeń powietrzną Polski, a po wybuchu wojny wzięły czynny udział w działaniach bojowych.
27 Bateria Artylerii Stałej w Helu – Marcin Dudek, Waldemar Nadolny, 2007
(27 BATERIA ARTYLERII STAŁEJ), 24 strony.
W 1955 roku zaplanowano budowę dwu baterii dział 100 mm, przeciwkutrowych, zwanych także sztyletowymi. Tę helską zbudowano w rejonie helskiego cypla, od strony zatokowej. Baterie te miały zwalczać wrogie kutry torpedowe i inne jednostki desantowe na wodach Zatoki Gdańskiej. W 1974 roku baterię postawiono w stan stałej konserwacji z powodu rozwoju techniki rakietowej. Do dziś zachowało się jedno z oryginalnych dział B-34-U na swoim oryginalnym stanowisku.
Ośrodek oporu Jastarnia i inne fortyfikacje stałe Helu – Władysław Szarski
(OśRODEK OPORU JASTARNIA) 32 strony, 2010 (brak wydrukowanego roku w zeszycie)
wydanie zmienione i rozszerzone
Półwysep Hel fortyfikowano już w czasach Władysława IV. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości zadeklarowano powstanie Rejonu Umocnionego Hel. Jego bramą obronną miał się stać system schronów bojowych na przedpolu Jastarni. Doskonale zaprojektowane i niemal całkowicie ukończone w momencie wybuchu wojny są pamiątką militarną tamtych czasów.
Bateria 40,6 cm Schleswig-Holstein i inne Adolfkanonen – Władysław Szarski
wydanie całkowicie zmienione, rozszerzone, 2022 rok
100 str. o niemieckiej baterii 406 mm w Helu i innych bateriach 406 mm
Ten nowy zeszyt p.t.: Bateria 40,6 cm Schleswig-Holstein i inne Adolfkanonen – zastępuje i uzupełnia wydany w 2005 r. zeszyt nr 1.
Opisana jest tu historia wszystkich dział 40,6 cm produkcji Kruppa, a były to historie zawiłe i skomplikowane. Takie działa były umieszczone zaledwie na trzech bateriach obrony wybrzeża: jednej w Helu i dwóch w Norwegii. Bateria helska została po oddaniu strzałów próbnych przeniesiona do Francji. Dziś pozostała tylko bateria THEO na północ od Narwiku.
Cena detaliczna każdego z zeszytów, mapy, polskiego przewodnika i reprintu – 10 zł
Cena detaliczna przewodnika po angielsku – 15 zł
(===> Prowadzimy także sprzedaż hurtową)
Przeczytaj: ====INSTRUKCJA ZAKUPU====
(w razie problemów prosze pisac: waskowski@helmuzeum.pl)